Jaws ’81: les premices de Jaws 3-D (2/2)

Posted by | Posted in INFOS | Posted on 21-03-2011

Avec son étrange concept « mechanical people/ real sharks« , le retour du requin brulé du film de Szwarc, son utilisation abusive de Stock-shots issus des archives d’ Alan Landsburg et l’ arrivée de l’ « Electronic Compositing« , Jaws’ 81 a tout du projet bancal. Tellement bancal que Verna Fields (alors exécutive à Universal) contacte Joe Alves en octobre 81 pour lui faire part de ses craintes: »Oh, Jaws… What a mess. Please go over there and see what you can do to save the project. The studio’s not really interested but we don’ t want it to be a mess! »

Contrairement à ce qu’ on pourrait imaginer, Joe n’ était pas au courant de la mise en chantier d’ un troisième Jaws (rebaptisé depuis peu Jaws’ 82). Et l’ étonnement fut particulièrement grand quand il apprît que les droits appartenaient désormais à un producteur TV: « I was very surprised when I heard about it, but I wasn’t aware of it until 1981 because I was involved in making other movies. It was brought to my attention my Verna Fields« .

Verna Fields arrange donc immédiatement un rendez-vous à Los Angeles entre Alves et Landsburg. Au cours de l’ entretien, ce dernier propose au fidèle collaborateur de Steven Spielberg (alors âgé de 45 ans) d’ assurer la production. Mais c’ est le passage derrière la caméra qui semble avant tout l’ intéresser. Pour autant, Joe Alves n’ est pas prêt à à se soumettre à toutes les excentricités de son futur employeur. La questions des stock-footages et des marionnettes est même abordée: « I told Landsburg that I thought is was absolutely absurd and that we had to build a shark ». Alan Landsburg, sceptique quant aux capacités de Joe Alves à diriger une production de plusieurs millions de dollars (alors que Joe a dirigé la seconde équipe sur Jaws 2 pendant près de 100 jours…) , le convainc tout de même de travailler avec Richard Matheson (qui vient d’ achever une première version du script sans les fils Brody mais avec Mickey Rooney) le temps qu’ une décision soit prise. La suite, vous la connaissez…

Comments posted (3))

  1. Pretty cool stuff. It is interesting that Landsburg wanted to use puppets – that might have been cool for some shots (Rancor, Return of the Jedi style – miniature in high speed) – The Dark Crystal and Empire Strikes Back must have had influence on maybe using puppets for the shark in J3. The bruce they made for 3D is awesome and looked very menacing in those underwater night scenes / finale, so it worked out well in the end – cheers to Alves and co.! I love the work Landsburg did with the classic « In Search Of » series (awesome!), but it does seem like Alves needed more of freedom under the production set up – typical! Jaws 3D needed a larger budget and more creative freedom for the proven series vets that returned. Mickey Rooney as a dolphin wrangler would have been too funny – he jumps in to try and save Fitzroyce and gets chewed up as well!!! Cheers.

  2. Google translation has deceived you. In fact, this is not the shark that is a puppet but humans! Imagine the characters from Dark Crystal eaten by a shark and you have Jaws 81!

  3. Yup, that translator got me. Thanks for the clarification. Human puppets against a real shark…(?) I think it would have been better having Skeksis and Gelflings going up against Alves’ full scale shark in ’81.

    Keep up the great work on the site bro! Cheers.

Write a comment